Wel of geen vlees?

De hele dag op een blaadje sla

Omdat ik al tig jaar een erg gezonde leefstijl hanteer -de naam Healthy Jo is niet uit de lucht komen vallen- gaan er mensen automatisch van uit dat ik geen vlees eet. Sterker nog, er wordt gedacht dat ik alleen op groene smoothies en salades leef. Niets is echter minder waar.

Ja ik drink elke dag een groene smoothie en ik ben gek op salades, maar ik eet vooral erg gevarieerd en erg lekker! In mijn eetpatroon is er ruimte voor aardappel, rijst en pasta (weliswaar op basis van rijst of quinoa), heerlijke quiches, curry’s, stoofpotjes en ovenschotels. Ik eet wisselend vegetarisch, vis en 3 a 4 keer per week een lekker stukje vlees. Dit is naar mijn idee, voor het diersoort “mens” het meest optimale voedingspatroon.

 

Ik kom van de boerderij en ben met een heleboel dieren opgegroeid. Wij verbouwden onze eigen groente en hielden dieren voor eigen voorziening. Alles biologisch dynamisch met veel respect voor natuur en dier. Hoe beter we voor onze beesten zorgden, hoe gezonder ze waren en hoe meer vlees, melk en eieren ze gaven. Het was de normaalste zaak van de wereld dat er op een gegeven moment geslacht moest worden. Maanden lang werd er goed voor het beestje gezorgd en nu was het tijd dat het beestje voor ons zorgde. Dat heet de voedselketen en is in mijn ogen een normale gang van zaken. Zo is het ook altijd geweest.

Wat absoluut niet normaal is, is de manier waarop er nu vlees geproduceerd wordt en hoe er met de dieren omgegaan wordt. Dat soort vlees hoef ik dus echt niet. Dan maar vegetarisch.

 

Wij zijn jagers-verzamelaars

De techniek en de wereld om ons heen veranderen razendsnel. Wij doen allemaal ons best om deze vooruitgang bij te houden en betalen daar een hoge prijs voor. Dit streven levert namelijk heel wat stress op en is nadelig voor onze gezondheid. Bovendien is het evolutionair gezien onmogelijk voor de mens om het tempo van de veranderende wereld bij te houden. Onze harde schijf draait nog steeds op de software van duizenden jaren geleden. Ons genetisch ontwerp is nog steeds toegerust op de leefstijl van de oermens. Onze genen en ons DNA zijn nog steeds dezelfde als die van een jager-verzamelaar. Wij hebben dezelfde instincten, dezelfde overlevingsmechanismen en onze cellen hebben dezelfde voeding nodig als in de oertijd. Het feit dat we massaal bezwijken aan welvaartsziekten en last ondervinden door het eten van hedendaags voedsel is hier het beste bewijs voor.

 

De basis

Om optimaal te kunnen functioneren is het nodig dat we verlangzamen. Daarnaast is het erg belangrijk dat we zoveel mogelijk als jager-verzamelaar gaan/blijven eten. Concreet betekent dit dat wij in de basis het volgende nodig hebben:

  • groente en fruit
  • noten en zaden
  • eieren
  • vis, schaal- en schelpdieren
  • vlees (liefst mager en van dieren die vrij buiten bewegen)

 

Vlees mag dus gewoon?

Ja zeker! Het eten van vlees is niet het probleem. Het grote probleem ligt besloten in het soort vlees dat wij eten en de hoeveelheid er van. Deze twee factoren drukken een grote negatieve stempel op onze gezondheid en op de aarde. Borden vol vlees zijn echt niet meer van deze tijd. Kiloknallers en plofkippen zijn absolute “no-go’s” als je het aan mij vraagt! Niet alleen vanwege het dierenleed en de grote belasting voor het milieu. Het is simpelweg erg ongezond. Met bewerkt vlees uit de bio-industrie breng je jouw lichaam behoorlijke schade toe.

Mijn advies is daarom om 3 a 4 keer per week vlees of vis te eten van dieren die een goed leven hebben gehad. Kies bij voorkeur voor wild en gevogelte. Zet vaker biologisch rund of kip op jouw menu en haal het van dichtbij. Eet minder vaak vlees en ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

 

Kunnen we ook zonder vlees?

Je kunt prima een tijdje zonder vlees. Ook op de lange termijn is een vleesloos leven goed te doen. Het is in dat geval wel nog belangrijker om een gevarieerd en volwaardig eetpatroon aan te houden.

Als je vis, eieren en zuivel blijft eten is er dus weinig aan de hand (er van uitgaande dat je helemaal gezond bent). Bedenk echter wel dat het consumeren van zuivel minstens zo belastend voor het milieu is als het eten van vlees. Daarnaast is koemelk slechter voor je dan een stukje biefstuk.

Besluit je echter om veganistisch te gaan eten, dan loop je op den duur serieuze tekorten op en zul je supplementen moeten nemen.

Vlees is een belangrijke leverancier van proteïnen en vitamines, waar we niet zonder kunnen, waaronder Vitamine B6, B12, B1, D3 en K2. De meeste vitamines zijn vervangbaar door andere voedingsmiddelen. Dit geldt niet voor Vitamine B12. Deze komt echt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst.

 

Vleesvervangers

Wil je vaker een vegetarische maaltijd op tafel zetten kies dan voor eieren, noten en peulvruchten, liever dan vleesvervangers.

100 gram vlees staat gelijk aan:

  • 2 eieren,
  • 75 gram peulvruchten, of
  • 25 gram (rauwe) noten of pitten

100 Gram vleesvervanger kan ook, maar die zal ik niet snel adviseren. Deze producten ondergaan een  sterke bewerking en zitten vol met “rommel”. De grondstoffen die hiervoor gebruikt worden zijn ook niet bepaald gezond te noemen en al zeker niet milieuvriendelijk. De sojabonen die meestal in vleesvangers zitten, komen van heel ver weg. Ze worden in het land van herkomst over het algemeen niet milieuvriendelijk verbouwd en het transport en de hele logistiek er om heen dragen absoluut niet bij aan de duurzaamheid van onze planeet.

 

B12 is van levensbelang

Vitamine B12, ook wel de energievitamine genoemd, is betrokken bij de stofwisseling van elke cel in je lichaam. Dat is ook de reden dat bij een tekort aan deze vitamine een groot scala aan symptomen optreedt. Dit zijn de belangrijkste:

  • bloedarmoede
  • depressie
  • (chronische) vermoeidheid
  • energietekort
  • slaaptekort
  • stemmingswisselingen
  • huidaandoeningen
  • angstaanvallen
  • paranoia
  • gelige huid

Vitamine B12 levert dus een belangrijke bijdrage aan een optimale gezondheid. Het vermindert vermoeidheid, ondersteunt het energieniveau, heeft een positieve invloed op het immuunsysteem en draagt bij aan geestelijke veerkracht. Veganisten hebben per definitie een vergrote kans op een tekort aan deze belangrijke vitamine. Maar ook voor de carnivoren onder ons is het niet altijd mogelijk om door middel van voeding deze onmisbare vitamine op peil te houden. Steeds meer mensen hebben te maken met een tekort aan Vitamine B12. Dit komt door de huidige leefomstandigheden. De belangrijkste oorzaken zijn:

  • stress
  • ontstekingen in het lichaam
  • maagzuurremmers
  • andere medicijnen (betablokkers, cholesterolverlagers, anticonceptiepil)
  • ouderdom
  • beschadigde darmwand

 

Darmen die niet goed functioneren kunnen ook niet voldoende voedingsstoffen opnemen. Je kunt dan nog zoveel vlees, vis en eieren eten en toch flinke tekorten aan vitamines oplopen. Dit is ook wat er op steeds grotere schaal gebeurt. Een goed voedingssupplement is in dit geval onmisbaar en biedt de nodige oplossing. Het beste is om druppels of zuigtabletten te nemen zodat de vitamine(s) via het slijmvlies direct in het bloedbaan worden opgenomen. Zo omzeil je dus het probleem van een niet goed functionerende darm. Ga echter niet op eigen houtje experimenteren en raadpleeg hiervoor een (orthomoleculair) therapeut of arts.

 

Consument bepaalt het aanbod

Het blijft lastig om evenwicht te vinden tussen de belastbaarheid van onze omgeving en het dienen van onze gezondheid. In beide gevallen geldt echter dat biologisch vlees van lokale boeren en duurzaam gevangen vis het minst belastend zijn voor onze planeet en grote voordelen voor onze gezondheid hebben. Het is uiteraard niet mogelijk om de hele wereldbevolking dagelijks van een stuk verantwoord vlees te voorzien. Er moet worden uitgeweken naar plantaardige alternatieven en het eten van insecten.

Het is aan de consument om hier verandering in te brengen. Laten we met zijn allen ervoor zorgen dat dieren een goed leven krijgen, gezond voedsel eten en geen medicatie nodig hebben. Misschien heb je het nog niet zo bekeken, maar dit heeft in de eerste plaats grote positieve gevolgen voor jezelf, voor je omgeving en voor je nageslacht.

 

Heb jij wat aan deze informatie gehad? Deel dan dit bericht zodat anderen hier ook wat aan hebben.

Geplaatst in

Laat een reactie achter