Zuurkool met ananas en zoete aardappel

Had ik al gezegd dat herfst mijn favoriete jaargetijde is?

Het weer is wat minder en de dagen worden korter maar man wat een feest in de keuken!

 

Neem zuurkool bijvoorbeeld. Typisch herfst eten en ook nog eens bomvol vitamines en mineralen. Mijn opa en oma maakten vroeger zelf zuurkool. Een hele grote houten ton vol met witte kool, dat later zuurkool werd. Daar aten we dan de hele winter van. Ik mocht altijd helpen met het maken ervan. Destijds had ik de kleinste voetjes in huis dus zette mijn opa mij in de ton, boven op de berg met witte kool en mocht ik lekker hard stampen! Geweldig vond ik dat. En natuurlijk was ik toen al gek op zuurkool.

 

Gisteren probeerde ik een nieuw recept uit met zuurkool en het was een groot succes! Zelfs mijn jongste dochter smulde ervan. En dat wil wat zeggen….

 

Dit is wat je nodig hebt voor een diner voor 4 a 5 personen:

 

200 a 250 gram uitgelekte zuurkool

300 gram bio rundergehakt

1 ui

1 prei

1 blikje fair trade ananas stukjes (of schijfjes, die moet je dan in stukjes snijden)

let bij aankoop van ananas er op dat het geen toegevoegde suiker bevat, op eigen sap dus.

handje (of twee) sultana rozijnen

een zakje friet van zoete aardappel of zelf gemaakte frietjes of aardappel blokjes/schijfjes

zout, peper, paprikapoeder en optioneel: garam masala kruiden (o.a. te koop bij de AH)

 

Zo maak je het:

Verwarm eerst de oven voor en doe de frietjes erin. Bak ze ongeveer 25 minuten goudbruin op 180 graden. Als je liever zoete aardappel blokjes of schijfjes erbij eet (ook erg lekker), snijd de aardappels dan eerst in blokjes en kook even voor. Daarna kun je ze in de oven doen of in een koekenpan bruin bakken.

Snijd de ui klein en de prei in ringen en bak vast een beetje aan tot het zacht is geworden. Voeg dan het gehakt toe en schep alles goed om. Blijf roeren totdat het gehakt gaar is. Spoel de zuurkool af en bak het mee met de rest. Voeg zout, peper en andere kruiden naar smaak toe. Doe vervolgens nog de ananas en de rozijntjes erbij en schep een paar keer om. Schep op de borden en leg er wat frietjes bij. Serveer direct.

Tip: maak zelf een lekkere frietsaus erbij van goede mayonaise, scheutje ketchup (zonder suiker, gezoet met agave), citroensap, olijfolie en kruiden naar smaak.

 

Bon apetit!

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter